20.10.07

Färggrant: Är gammelrosa den äldsta färgen?














Nya färger, finns de? När jag var liten trodde jag verkligen att rosa var en ny färg. Den fanns plötsligt överallt. Alla mina källor (familjens fotoalbum) stödde tydligt min teori. Rosa förekom aldrig(!) innan 1980. Detta var i mitten på åttitalet, rosa hade fått ett rejält uppsving som modefärg och jag var liten flicka, allt har sin förklaring…
Alcro presenterade nyligen årets (08) nya urval av gamla färger. I år heter det inte rosa utan färgen har fått beskrivande namn som gräddnos, rabarber och flamingo. Totalt 35 kulörer plus 4 mönster, utvalda av samma designers, arkitekter och inredare som medverkat i projektet/utställningen Casa Cor. Alcro står såklart även bakom detta projekt och i deras ad.08 broschyr kan även titta närmre på Casa Cor.

0 kommentarer: