27.2.10

Trendtema 2010/11


Att skapa ett tillförlitligt trendmaterial är förstås ett omfattande arbete och rapporterna från bl a Pantone, Carlin group, Svenska moderådet m fl är både tjocka och dyra! Mindre omfattande men så väl inspirerande sammanfattningar kan hitta dock hitta på nätet. Leta bl a på de stora mässornas sidor. Färg och koncept collage som "hintar" om den närliggande framtiden, säsong för säsong, hittar du här - intressant är den från Lenzing, kika även på deras interior trends för 2010.

25.2.10

Do the Lo-co motion

Trender handlar inte bara om visuella uttryck utan baseras ofta på omfattade omvärldsanalyser som undersöker sociala tendenser, konsument attityder, statistik mm. Nummer Ett inom området är amerikanskan Faith Popcorn, hennes prognoser för 2010 hittar du här!

LO-CO (local cocooning), Cocooning, Clanning, Atmosfear, Eveolution... Att ge illustrerande namn, inte bara åt trenderna, är nog en av hemligheterna bakom denna futurologs framgång. (Faith ett bokstavligen tillförlitligt namn och efternamnet byttes från Plotkin till Popcorn).

23.2.10

Trendspaning 1 - The Root of Design

Min vän och designkollega Ebba spanade i januari på Maison et Objet i Paris:
"Vår relation till naturen blir allt viktigare, den är inte längre bara en del bland andra utan genomsyrar hela vår tillvaro, en bas att utgå ifrån. Vi har insett att naturen är klokast och att vi kan vi lära mycket den, så vi låter den nu växa och bre ut sig på sina egna villkor.
Hybrid mellan hem och natur. Det grönskar och växer i allt! Växterna hänger från taket, tittar fram ur hål i väggen, skrivbord med inbyggd vas till blommorna och en liten äkta gräsmatta mitt i vardagsrummet."

Montanara av Gaetano Pesce. Mycket naturmotiv – soffans ryggkuddar är skurna som en bergskedja och hela soffan är täckt med fotoprint av berg. 

Michel Bussien växande stol, 2009.


Patrick Blanc designar levande väggar världen över.

Gräs, rötter och jord blir en stol av Kai Linke.

21.2.10

Forecasting

Det pratas om de senaste trenderna överrallt. Flera stora event (maison & objet, ambiente, stockholm furniture fair m fl samt fashion week(s)) är avslutade och visionen av framtidens färger och former börjar klarna. Följande vecka tänkte jag ägna åt att läsa in mig och delar såklart med mig här.


via

14.2.10

Alla hjärtans dag - romantiskt drama


500 days of summer är precis vad man önskar när vintern känns lång.
Se den, om du redan sett den och gillade  IKEA scenen så kan jag tipsa om IKEA Heigths: Ikea Heights is a melodrama shot entirely in the Burbank California Ikea Store without Ikea store without.

8.2.10

Vin i väskan

Lådvin blev en succé men är varken speciellt snyggt eller trendigt som förpackningslösning... förrän nu! Via Boxmarche och Oenoforos fick jag nys om denna nytolkning av bag in boxen (BIB) - bag in bag - som dyker upp i Sverige! Vin är verkligen mode, väskan med Vernissage Chardonnay Viognier (Art. 2251) matchar vilken festoutfit som helst.

7.2.10

Ctrl V

Nån regnig dag passar jag på att rensa ut tidskrifter och broschyrer man sparat. Bor man som vi på liten yta finns det få möjligheter att arkivera, istället hamnar intressanta artiklar och bilder i min scrapbook...
Även om det mesta finns på nätet gillar jag att bläddra i fysiska tidningar (Velvet, Ottagono, Wallpaper m.f.) med stora blanka sidor och doft av tryckfärg...

6.2.10

Istid

Vintern verkar inte släppa taget... I veckan slog kylan till ordentligt även här och vägarna blev oframkomliga p.g.a. av is och avåkningar (samt sommardäck). Visst är det nått magiskt med is, skrämmande och fascinerade - hårt och ömtåligt. Ett temporärt tillstånd som framför allt ishotellet i Jukkasjärvi lyckats se värdet i.

Extra coola möbler från Fritz Hansen tillhör nyheterna på Ishotellet som även firar 20 års jubileum.

Glans och transparens delar Katharina Ludwigs smyckeskollektion med ädla material som diamat men varaktigheten är allt annat än evig.

2.2.10

Ikoner

När man lyckats skapa ett brand av sitt namn är kanske nästa naturliga steg att också bli en konkret produkt… Vart har produktens egenvärde tagit vägen? Vi dyrkar brands! - Så dessa dockor (allt annat än leksaker) placeras bäst på ditt egna lilla konsumtionsaltare.

Karl Lagerfeld i Tokidoki-style av Simone Legno.
“I am very flattered that I became a tokidoki”

 Jaime Hayon och Karim Rashid tolkade av Olivia Leevia
“Today, designer personalities are quite literally become synonymous with the objects they design.”  

Gwen Stefani skapar parfym och blir själv blivit en söt parfymflaska.